India - Reisverslag uit Bangalore, India van Yvette Goedegebure - WaarBenJij.nu India - Reisverslag uit Bangalore, India van Yvette Goedegebure - WaarBenJij.nu

India

Door: Yvette

Blijf op de hoogte en volg Yvette

21 Juli 2010 | India, Bangalore

Behalve werken en slapen heb ik afgelopen week niets bijzonders meegemaakt. Wel zijn er nog steeds dingen hier waar ik mij over verbaas of gewoon kleine dingetjes die opvallen. Zo was het afgelopen dagen 'koud' 's avonds, ergens begin 20 graden, dus zie je ineens mensen in dikke jassen, met mutsen op en sokken in hun sandalen of teenslippers.
Verder loop ik elke dag langs de fietsenmaker. Ze staan vaak fietsen schoon te maken, met een tandenborstel. Aan de overkant van de weg is een strijkwinkeltje. Als het gaat regenen dekken ze alles snel af met zeilen en gaan ze onder het afdakje zitten wachten totdat het weer droog is. Toen ik er 's avonds laat langs liep bleek dat 1 van de medewerkers 's nachts op de strijkplank/ tafel onder het afdakje slaapt. Nu ik erop let blijkt hij daar elke avond/ nacht te liggen.
's Morgens heb ik zoals altijd haast. Ik wilde snel m'n schoenen aantrekken om te gaan ontbijten. Kwam er een kakkerlak uitspringen die vervolgens via mijn been omhoog rende. Voortaan kijk ik dus eerst of er niks in m'n schoen zit voordat ik 'm aantrek.
Bij Panache hebben we ons vaak afgevraagd waarom die buitenlanders toch altijd in hun gewone kleren komen spelen. Waarom snap ik nog steeds niet, maar dat zijn ze in ieder geval gewend. Je mag hier als vrouw niet eens een korte broek aan. Soms onderschat je mensen omdat ze in hun spijkerbroek en blouse binnenkomen, maar dat heb ik inmiddels afgeleerd. Sommige mensen staan ook gewoon op sokken (waar de tenen doorheen steken) te spelen. Het loopwerk gaat ze daardoor niet zo goed af, maar qua slag kan ik daar soms nog wel van leren. In de hal zijn drie banen met 'mooie' houten vloeren. Hout werkt natuurlijk, dus helemaal gelijk is de vloer niet en de spijkertjes zijn ook niet overal even netjes in de planken geslagen (nog een reden waarom ik daar niet op sokken rond zou willen lopen). Verder wordt ik tijdens het spelen af en toe een beetje afgeleid. Er vliegen namelijk vogels rond binnen, met als gevolg vogelpoep op de banen. Verder loopt er af en toe een eekhoorntje, rat of muis langs.
Ratten en muizen zie je hier wel vaker. Op het lab lopen ze ook regelmatig rond. Dan denk ik wat beweegt daar aan de rand van de zuurkast, maar dat is dan een muis. Ze kunnen zich hier ook makkelijk verbergen tussen al het vuil. Mensen hier in India zijn gewend hun afval op de grond te gooien en in het lab doen ze dat dus ook. Er komt dagelijks iemand vegen maar binnen een uur is het weer een puinhoop. Verder heb ik ze ook al af en toe afval uit het raam zien gooien.
Wat ze hier ook niet begrijpen is dat ik zwarte koffie drink en dan nog zonder suiker ook. Op veel plekken kun je hier alleen 'gewone' koffie krijgen. 'Gewone' koffie betekent hier een bodempje geconcentreerde koffie heel veel melk en suiker. Ze drinken hun koffie op die manier zodat de melk het slechte uit de koffie kan neutraliseren. Alcohol is hier ook echt not done. Wij Europeanen drinken alleen maar alcohol omdat wij dat nodig hebben als bescherming tegen de kou. Hier is het nooit echt koud dus hoef je hier niet te drinken. Ik was de eerste keer stomverbaasd toen ik dit hoorde. Inmiddels heb ik dit al van meerdere mensen gehoord. Als ik ze uitleg dat veel mensen in de zomer als het warm juist een lekker koud biertje pakken, kijken ze mij vol onbegrip aan.
Laatst heeft mijn begeleider een stukje naar mijn muziek geluisterd. Dat wilde hij graag. Nadat hij ruim een minuut naar Dimmu Borgir geluisterd had dacht hij dat het Michael Jackson was. Toen ik zei dat hij er toch ver naast zat kwam dat alleen maar omdat alle engelstalige muziek hetzelfde is.
Met het eten zitten ze me vaak nog steeds raar aan te kijken. Ik rijst namelijk nog steeds met een lepel. Verder zit ik ook altijd te klungelen met kip (met botjes) en vis (met graatjes). Ik leg dan maar uit dat ik niet gewend ben om met m'n handen te eten en dat wij thuis altijd vlees zonder bot eten. Als ik uitleg dat we met bestek eten denken ze altijd dat ik een lepel bedoel. Ze zijn dan helemaal stom verbaasd dat wij met mes en vork eten. Ik heb hier gewoon nog geen 1 Indier gesproken die ooit met mes en vork gegeten heeft en degenen die graag naar Europa willen zeggen dan meestal; "O, dus dan moet ik gaan leren hoe ik met mes en vork moet eten." Toen ik dat de eerste keer hoorde moest ik echt m'n best doen om niet in de lach te schieten.
Dit zijn slechts een aantal dingen waar ik mij over verbaas of om moet lachen. Dit soort kleine dingen maakt het wel leuk om in India te zijn.
Maandag, als m'n ouders er zijn, ga ik voor het eerst de tourist uithangen in Bangalore, oftewel de mooie/ bijzondere plekjes van Bangalore bekijken.

  • 22 Juli 2010 - 06:08

    Björne:

    Ook al heb je de afgelopen week niet veel ' bijzonders ' gedaan of meegemaakt, ik vond het een heerlijk stukje om te lezen. Het was het eerste wat ik zag toen ik vanochtend mijn mail opende en was het beste begin van mijn werkdag deze week :-)

  • 23 Juli 2010 - 05:59

    Jeroen:

    Hehe, en weer is er een normale dag voorbij. Toch wel grappig om te zien wat voor enorme cultuurverschillen er zijn, en dat terwijl ze vaan India nog als een enigszins "westers" land aanprijzen.

    Moet je trouwens nu ook al je experimenten goed opbergen voordat de ratten er mee vandoor gaan? ;)

  • 24 Juli 2010 - 12:09

    Emile:

    hahahaa raaaaar land raaar volk:p maar dat zullen ze ook wel over ons zeggen!

  • 24 Juli 2010 - 14:19

    Lars:

    Hoi Yvette!

    't is een heel mooi stukje:). Maar hoe krijg je het voor elkaar om zo regelmatig verhalen te posten?;)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: India, Bangalore

Stage in India

Recente Reisverslagen:

25 Januari 2011

Zuid-Oost Azie link

10 Januari 2011

link Azie reis

01 September 2010

Indiaase bruiloft

26 Augustus 2010

Ouders, verjaardag en weer een tripje

12 Augustus 2010

Eindelijk een weekje vakantie
Yvette

Actief sinds 06 Juni 2008
Verslag gelezen: 81
Totaal aantal bezoekers 10624

Voorgaande reizen:

04 Juni 2010 - 05 September 2010

Stage in India

22 Juni 2008 - 14 September 2008

Stage in Santa Barbara

Landen bezocht: