Twee drukke weken - Reisverslag uit Santa Barbara, Verenigde Staten van Yvette Goedegebure - WaarBenJij.nu Twee drukke weken - Reisverslag uit Santa Barbara, Verenigde Staten van Yvette Goedegebure - WaarBenJij.nu

Twee drukke weken

Door: Yvette

Blijf op de hoogte en volg Yvette

04 Juli 2008 | Verenigde Staten, Santa Barbara

Nu dan eindelijk het eerste echte bericht.

Zondagochtend (22/6) moesten we om 8.15 uur op schiphol zijn. Ik ben samen met Bjorne (BMT-student van mijn jaar) en Peter (Scheikunde student) gereisd. We hebben een goede reis gahad via Chicago en Los Angeles naar Santa Barbara. Mijn bagage was echter in LA achtergebleven, maar werd met een latere vlucht meegenomen en netjes bij het appartement afgeleverd.
We hebben een appartement met z'n vieren en ik moet m'n slaapkamer delen met Bjorne (erg gezellig). De andere twee huisgenoten zijn een meisje uit Duitsland en Amerika.

De volgende dag werd ik door het tijdsverschil van 9 uur veel te vroeg wakker. Ons programma begon echter pas op dinsdag. De vrije maandag hebben we gebruikt om de omgeving te verkennen. We zijn toen eerst naar de oceaan gelopen die erg koud is vanwege de koude stroming vanuit het noorden. Via het strand zijn we toen het campusterrein opgelopen. De campus ziet eruit als een groot park met veel (palm)bomen en daartussen de faculteitsgebouwen.
Daarna zijn we met z’n zessen (3 Nederlanders, 2 Duitsers en een Amerikaanse) boodschappen gaan doen en hebben we pannen gekocht. We koken en eten elke avond met een hele groep (6-10 personen) wat erg gezellig is.

Dinsdag moesten we ook echt iets gaan doen. Om 10 uur was er een bijeenkomst met alle internationale studenten om met elkaar kennis te maken. Dit hadden we de dag ervoor echter al gedaan, want de rest woont naast en onder ons. De groep bestaat uit 2 Duitsers, 3 Nederlanders, 2 Ieren, 2 Chinezen, 2 Engelsen en een Amerikaanse.
Na de kennismaking was het tijd voor een veiligheidstraining en het invullen van alle formulieren. Tijdens de Amerikaanse lunch, bestaande uit pizza, kwamen onze begeleiders zodat we daarmee kennis konden maken. Mijn begeleider is een PhD student uit Boston en heeft me ’s middags aan de andere mensen van de groep voorgesteld. Ik zit in de groep van prof. Tirrell die aan self assembled nanostructures of amphiphilic polymers werken. Mijn project gaat over een eiwit met daaraan een koolstofstaart, die wanneer hij een kankercel binnendringt de dood van die cel kan veroorzaken.
De groep is gelukkig erg gezellig, maar het lab is extreem rommelig. Ik snap niet dan mensen zo kunnen werken.
’s Avonds hebben we weer gezellig met z’n allen gegeten.

Woensdag begon de eerste echte volle werkdag. Ik ben begonnen met het maken van m’n eiwit en zal daar komende 2 weken mee bezig zijn. Gelukkig heb ik tijdens de reacties veel wachttijd, zodat ik lekker buiten kan genieten van het weer en de omgeving.

Donderdag was een lange werkdag, omdat we vanaf UCSB naar het afscheidsfeest van 2 mensen van de Tirrell groep gingen. Dit begon met een drankje aan het strand, zodat iedereen daar op z’n gemak kon verzamelen. De prof. was erbij en later bleek dat ook heel de avond op zijn kosten zou zijn. Nadat iedereen op het strand verzameld had zijn we met auto’s naar Santa Barbara downtown gegaan, waar we lekker gegeten hebben. Vooraf pizzapuntjes en mexicaanse ‘flapjes’ met pikante saus, daarna een salade, kip met risotto als hoofdgerecht en een minichocoladetaartje met koffie toe.
Zaterdag zijn we met een aantal mensen uit het appartementencomplex naar Santa Barbara downtown gegaan. SB is een leuke stad aan zee en zeker de moeite waard om nog een keer terug te gaan. Zondag zijn we met zessen een wandeling gaan maken langs het vogelreservaat en het strand. Op het strand hebben we schelpen gezocht om het kale en daardoor beetje saaie appartement op te vrolijken. Verder hebben we een grote groep pelikanen gezien en toen we even gingen zitten kwamen er drie dolfijnen aan die vlak bij de kust waren. Dit was erg mooi om te zien, zeker de sprongen waarbij ze met kop en staart gelijktijdig boven het water waren.

De tweede week was een gewone werkweek. Bjorne en ik hebben toen wel op dinsdagavond 2 bakken lasagne voor 8 personen per bak gemaakt. Dit was veel werk maar wel erg goed gelukt. Verder heb ik op woensdag eindelijk een fiets kunnen kopen. Een mooie, goed werkende 2de hands zwarte mountainbike voor $60, komt overeen met ongeveer 38 euro.

Hetgeen wat mij en de andere mensen hier in de buurt het meest bezig houdt is de bosbrand. Dinsdagavond is 8 mijl hiervandaan een bosbrand begonnen. Woensdagavond was het nog maar 3 mijl bij ons vandaan en viel ook de stroom uit, omdat de main power supply door de brand kapot gegaan is. Het enige licht dat we toen hadden was een klein ledzaklampje en het licht van de vlammen die tot wel 10 meter hoog zijn. Als de wind onze kant op staat is het rood/zwart van de rook en sneeuwt het as. Momenteel is de brand het hevigst aan de andere kant van de berg, waar bijna geen mensen wonen. Hopelijk krijgen ze de brand snel onder controle en krijgen we een gunstige of geen wind.

4 juli is hier een feestdag en daarom is de universiteit gesloten. We gaan straks naar Santa Barbara, waar ze minder last hebben van de rook, om daar op het strand naar het vuurwerk te kijken.

• 05 Juli 2008 - 13:49

bekeken
    groetjes oma en opa

• 06 Juli 2008 - 22:22

Jeroen:

Hey Yvette, klinkt als een mooie plek om te zitten! Spectaculaire foto's heb je van die brand en rook zeg! Ik ben er 2 jaar geleden geweest, maar toen gelukkig zonder vuur. Ik hoop dat het snel stopt voor jullie! Anyway, have fun nog!

• 07 Juli 2008 - 12:46

Emile:

Hey Zussie, Rlx dat alles goed gaat daar en het klinkt allemaal wel gezellig. Alleen wel spannend met zo'n dikke fik in de buurt! Pas maar op :P Ook je foto's zijn leuk om te zien, hoewel die lucht wel erg dreigend is! Veel succes op het Lab. en hoop dat ze die brand een beetje kunnen temmen! Gr, je broertje.

• 07 Juli 2008 - 18:19

Yvonne:

Hey Yvette!

Ik heb je verhaal met veel plezier gelezen. Echt fijn dat er zoveel leuke mensen zijn met wie je woont en ook kunt koken enzo. Zo te horen verveel je je niet met het strand zo dicht in de buurt. Tof zeg dat je dolfijnen hebt gezien!
    Wel een beetje jammer dat je werkplek zo'n rommeltje is, kun je daar niet iets aan doen? Ik vind het wel eng hoor, zo'n bosbrand dicht in de buurt. Ik hoop idd voor je dat die snel geblust is. Nou, veel plezier de komende tijd en ik kijk uit naar je volgende verhaal. Groetjes, ook van Bas!

Yvonne

• 14 Juli 2008 - 20:17

Ta:

Hey Yvette,

Toch 'n beetje creepy, die bosbranden zo dicht bij je in de buurt, niet? Wel echt leuk voor je dat de groep waarmee je samenwoont/leeft zo gezellig is.

In NL is de vakantie begonnen... Yes! Alhoewel... Werken... Crap!

Greetz,

Taco